SPORDA VE KURUMSAL HAYATTA YÖNETİM VE LİDERLİK
100 aslanın bir koyun tarafından yönetildiği orduya karşı,100 koyunun bir aslan tarafından yönetildiği bir ordudan daha fazla korkarım.-Talleyrand
Spor yönetimi, 1960’lardan sonra dile getirilmeye başlanan bir kavram ve diğer birçok disipline göre yeni bir çalışma alanı gibi görülse de spor endüstrisi içinde her dönemde yönetsel faaliyetler içinde var olmuştur. Spor yöneticiliği, insan ve maddi kaynakların etkili ve verimli bir şekilde kullanılması yönetilmesi gereken tüm kurumlar ile aynı yönetsel nitelikleri taşır. Sadece başında spor kavramı olması bu disiplinin, aslında tüm kurumlardaki gibi -ürünler ve hizmetler farklı olsa- da yönetimin temel işlev ve görevlerini ifade etmek için kullanılan; ingilizce planlama (planning), örgütleme (organizing), personel yönetimi (staffing), yöneltme (directing), eşgüdüm (coordinating), iletişim (communicating), belgeleme (recording) ve mali yönetim (budgeting) bu kavramlar tüm kurumların yönetim anlayışı ile benzerdir. Akademik olarak da profesyonel çalışma hayatına hazırlık sürecinde Üniversitelerin spor yöneticiliği bölümlerinin ders programlarında; iktisat, işletme, hukuk, muhasebe, ekonomi, yönetim ve organizasyon, medya, iletişim, pazarlama ve psikoloji gibi başlıca uygulama alanlarını bünyesinde barındıran birçok iş kolunda dahi kolaylıkla işleri yönetme becerisine ve uzmanlık konularına sahip olurlar. Bu durum kurumsal hayatta yöneticinin planlama, düzenleme, programlama bütçe ekip ve görev alım etkinlikleri ile uyum sağlamış olur.
Liderler bireyleri ve grupları hedefler koyma yönünde; ilişkiler kurarak, geribildirim yoluyla karar verme sürecini motivasyon aracılığıyla etkiler. Spor yoluyla liderliğin gelişiminde 4 temel bileşen vardır. Yüksek becerilerin gelişimi, güçlü iş etiği, insanlarla iyi ilişkiler kurma ve zengin taktik bilgisi. Sporda Liderliğin etkililiğinin sporcunun özelliklerine ve durumun kısıtlılıklarına göre değişeceğini varsayan bilimsel çalışmalar bulunmaktadır. Spor yönetimi alanının büyümesine rağmen spor kökenli yöneticilere pek az ilgi gösterilmiştir. Son yıllarda ise spor kökenli yöneticinin görevi iş dünyasındaki yönetici ile benzer yönleri olması, büyük firmaların güçlü baş yöneticileri spor kökenli özel koç ve liderlerle birlikte aynı benzer akıl oyunları üzerinde çalışarak firmanın yükselmesi konusunda etkili bir kurum ve takım iklimi yaratarak kurumun kültürünü geliştirmeye destek sağlayabilirler.
Liderlik ile Yönetim Arasındaki Farklar Nelerdir?
Yönetimin rolü, belirli bir hedefe ulaşmak için bir grup veya birey grubunu kontrol etmektir. Liderlik, bir bireyin diğerlerini etkileme, motive etme ve örgütün başarısına katkıda bulunmalarını sağlama yeteneğidir.
Yönetim, belirli bir hedefe ulaşmak için bir organizasyonun, bir grubun veya bir dizi varlığın kontrol edilmesinden sorumludur. Yönetim, günlük operasyonların beklendiği gibi yapıldığından emin olmakla ilgilidir. Bir lider, ekibine yön vermek, ilham vermek ve motive etmek için iletişim kurar.
Liderlik, değişime rehberlik edecek bir vizyon gerektirir. Yöneticiler bütçeleme, organizasyon yapısı ve personel alımı gibi süreç uygulaması yoluyla organizasyonel hedeflere ulaşmaya odaklanırken, liderler ileriyi düşünmek ve fırsatları yakalamakla daha fazla ilgilenirler.
Liderlik ve Yönetim Arasındaki Benzerlikler Nelerdir?
Yönetim ve liderliğin karşılaştırılabilir olduğu birçok yol vardır. Her ikisi de hedefler belirlemeyi, oraya ulaşmak için stratejiler geliştirmeyi ve gelişimi izlemeyi gerektirir. Her ikisi de başarılı olmak için başkalarıyla işbirliği yapmayı, etkili iletişimi, karar vermeyi, problem çözmeyi, stratejik düşünmeyi ve hesap verebilirliği gerektirir. Yöneticiler ve liderler veri toplamaktan, seçenekleri tartmaktan ve ekiplerine veya şirketlerine fayda sağlayacak kararlar almaktan sorumludur. Ayrıca yaptıklarının sorumluluğunu kabul etmeli, bunlar konusunda açık ve dürüst olmalıdırlar. Genel olarak etkili liderlik ve yönetim, bu becerilerin bir kombinasyonunu gerektirir çünkü birçok temel niteliği paylaşırlar.
Bir Yöneticinin Dört Önemli Özelliği
Bir Vizyonu Gerçekleştirme Yeteneği
Yöneticiler stratejik bir vizyon oluşturur ve bunu ekiplerinin takip edeceği bir yol haritasına dönüştürür.
Yönlendirme Yeteneği
Yöneticiler, gerekli kaynakları gözden geçirirken ve yol boyunca değişiklik yapma ihtiyacını tahmin ederken günlük çabalardan sorumludur.
Süreç yönetimi
Yöneticiler çalışma kurallarını, süreçlerini, standartlarını ve çalışma prosedürlerini oluşturma yetkisine sahiptir.
İnsan Odaklı
Yöneticilerin, sorumlu oldukları kişilerin ihtiyaçlarını gözettikleri ve ihtiyaçlarını karşıladıkları bilinmektedir: onları dinlemek, belirli önemli kararlara onları dahil etmek ve artan üretkenliğe katkıda bulunmak için makul değişiklik taleplerini karşılamak.
Bir Liderin Beş Önemli Özelliği
Görüş
Bir lider nerede durduğunu, nereye gitmek istediğini bilir ve ekibini geleceğe yönelik bir yol ve yön belirleme sürecine dahil etme eğilimindedir.
Dürüstlük ve doğruluk
Liderlerin kendilerine inanan ve liderin çizdiği yolda yanlarında yürüyen insanları vardır.
Esin
Liderler genellikle ilham vericidir ve ekiplerinin daha geniş bir bağlamda kendi rollerini anlamalarına yardımcı olurlar.
İletişim yetenekleri
Liderler, önlerine çıkan engellerle birlikte ekiplerini her zaman hem şu anda hem de gelecekte olup bitenler hakkında bilgilendirir.
Meydan Okuma Yeteneği
Liderler statükoya meydan okuyan kişilerdir. Kendilerine göre bir şeyler yapma ve problem çözme tarzları vardır ve genellikle kalıpların dışında düşünen kişilerdir.
Yönetici ile Lider Arasındaki Üç Önemli Fark
Yönetici Örgütlerken Lider İcat Eder veya Yenilik Yapar
Ekibin lideri yeni fikirler üretir ve organizasyonun ileriyi düşünme aşamasına geçişini veya geçişini başlatır. Bir liderin gözleri her zaman ufka odaklanır ve organizasyon için yeni teknikler ve stratejiler geliştirir. Bir lider, tüm mevcut trendler, gelişmeler ve beceriler hakkında engin bilgiye sahiptir ve net bir amaç ve vizyona sahiptir. Buna karşılık, yönetici genellikle yalnızca halihazırda kurulmuş olanı koruyan kişidir. Bir yöneticinin organizasyondaki çalışanları ve iş akışını kontrol ederken ve herhangi bir kaosu önlerken sonuca dikkat etmesi gerekir. Uygun hedefler ve ölçütler belirleyen ve performansı analiz eden, değerlendiren ve yorumlayan Yöneticiler birlikte çalıştıkları insanları anlar ve belirli bir göreve en uygun kişinin hangisi olduğunu bilir.
Yönetici Kontrole Güvenir, Lider ise Güven Verir:
Lider, çalışanları ellerinden gelenin en iyisini yapmaya iten ve grubun geri kalanı için uygun tempo ve tempoyu nasıl ayarlayacağını bilen kişidir. Yöneticilerin ise görev tanımları gereği çalışanlar üzerinde kontrol kurmaları gerekir, bu da onların varlıklarını geliştirerek ellerinden gelenin en iyisini yapmalarına yardımcı olur. Bu nedenle yöneticilerin işlerini etkili bir şekilde yapabilmeleri için astlarını iyi anlamaları gerekmektedir.
Lider “Ne” ve “Neden” Sorularını Sorar, Yönetici ise “Nasıl” ve “Ne Zaman” Sorularına Daha Çok Eğilir:
Bazıları, bir lider olarak rollerinin hakkını verebilmek için sorgulayabilir ve ekibin çıkarlarını en iyi şekilde gözeten kararları değiştirme ve hatta tersine çevirme yetkisine meydan okuyabilir. İyi liderlik, özellikle endişe verici bir konuda üst düzey yönetime karşı çıkma becerisi söz konusu olduğunda veya iyileştirilmesi gereken bir husus varsa, büyük ölçüde iyi muhakeme gerektirir. Bir şirket zorlu bir dönemden geçerse, ayağa kalkıp şu soruyu soracak kişi bir lider olacaktır: "Bundan ne öğrendik?" Ancak yöneticilerin başarısızlıkları değerlendirme ve analiz etme zorunluluğu yoktur. Görev tanımları "nasıl" ve "ne zaman" sorularını sormayı vurguluyor ve bu da genellikle planların düzgün bir şekilde yürütüldüğünden emin olmalarına yardımcı oluyor. Statükoyu olduğu gibi kabul etme eğilimindedirler ve değişiklik yapmaya kalkışmazlar.
0 Yorum