SPOR MU? SKOR MU?
Sporda başarılı olmak için bütün milletçe sporun niteliği ve değeri anlaşılmış olmak ve ona kalpten sevgiyle bağlanmak ve onu vatani görev saymak gerekir. M. Kemal Atatürk
Sporda skor; bir spor disiplininde, rakiplere karşı göreceli performansın niceliksel bir ölçüsüdür. Puan genellikle soyut puan birimiyle ölçülür ve yarışmadaki olaylar, ilgili tarafların puanını yükseltebilir veya azaltabilir. Skorlu oyunların çoğu, bunu oyundaki başarının niceliksel bir göstergesi olarak kullanır ve rekabette, genellikle kazanmak için kişinin rakiplerinden daha iyi bir skor elde etmesi hedeflenir.
Çoğumuz başarıyı sonuçlara göre tanımlarız. Başarı, puan veya gol atmak, oyunu kazanmak anlamına gelir. Profesyonel ve son derece rekabetçi sporcular, sonuç odaklı düşünmeyi, optimum performansa müdahale eden yıkıcı bilişin ana nedeni olarak listeleme eğilimindedir. Bu durumun ağır yükünden biraz olsun sporcuların, neleri kontrol edebileceklerine ve süreçlerine odaklanmaları onların başarı takıntılarını hafifletebilir. Sonuçla biliş ilişkisi ve sonuçlara dayalı başarıyı yönlendirme, yalnızca bir sporcunun sürecine müdahale edecektir. Elbette sporcular profesyonelleştikçe ve rekabet daha ciddi hale geldikçe sonuç önemlidir. Sonuç başarısının gerçekliğini kabul etmek kritik hale gelir. Ancak bu gerçeklik, özellikle ergenlik öncesi ve ergen sporcular için gelişimsel hedefler ve öğretim süreci bağlamına yerleştirilmelidir. Kazanmak, sporda çoğu sporcunun hedefi olsa da, iki ucu keskin bir kılıçtır. Genellikle zafer noktasına ulaşma sürecine odaklansak da, genellikle kazandıktan sonra ne olacağını dikkate almayız ve bu sorunlara neden olabilir. Sporda yapılacak en zor şeylerden birinin, başarıyı sürdürmek olduğu tartışmasız bir gerçektir. "Kazanmak her şey değildir" birçok koçun ve ebeveynin gözlerini devirdiği bir klişedir, ama doğru. Acı yoksa kazanç da yok" gibi modası geçmiş atasözlerinin aksine, "her şeye dahil ol" ahlakı, sahada ve saha dışında yaptığınız her şeyde otantik olarak var olmakla ilgilidir.
"Kazanmak her şeydir" anlayışından nasıl uzaklaşıp bunun yerine gelişime, performansa ve sportmenliğe odaklanabiliriz? Gençlik sporları koçları ve ebeveynleri olarak, sporcularınıza başarıya giden yolda rehberlik etmek çok önemlidir. Başarının yeniden tanımlanması, bir çocuğun saha içi ve saha dışı deneyimini geliştirmenin ilk adımıdır.
Sporda Başarının Bileşenlerine Dair;
Sporda başarılı performansa katkıda bulunan bir dizi fiziksel ve zihinsel bileşen vardır. Her spor ve aktivite, bu becerilerin belirli bir setini gerektirir. Bir sporda başarılı olmak sizi mutlaka diğerinde başarılı yapmaz, çünkü başarı bir dizi faktörün bir araya gelmesini ve doğru şekilde etkileşime girmesini gerektirir. Fitness faktörlerden sadece biridir ve birçok spor için başarıda önemli bir rol oynar. Buna ek olarak, psikolojik faktörler ve ardından ekipman temini, eğitim fırsatı, koçluk ve beceri öğretiminde uzmanlık, beslenme durumu, iyi bir destek ağı, finansman vb. gibi birçok küçük faktör vardır. Başarı, özellikle çaba sarf ettikten sonra birisinin yapmayı başardığı şeydir. Yaptığınız işi sevdiğinizde eğlenirsiniz ve başarısızlığı başarısızlık olarak görmezsiniz. Yaptığınız işi sevmiyorsanız, zihni bozar, bedeni strese sokar ve ruhu tatmin etmez. Sporda başarı düz bir yol değildir. İnişlerin ve çıkışların, kazançların ve kayıpların, başarıların ve başarısızlıkların bir karışımıdır. Başarıyı yaratan düşüşleri, başarısızlıkları ve kayıpları nasıl kabul ettiğinizdir. Zorluklar, kötü durumlar ve mücadeleler sürecin bir parçasıdır. Daha iyi olmanıza, daha fazlasını yapmanıza ve sürekli gelişmenize yardımcı olacak ipuçlarıdır. Dürüstlük samimiyete götürür. Samimiyet tutkuya yol açar. Tutku sebat getirir.
Başarının Sürdürülebilirliğine Dair;
Başarı genellikle gelecekteki başarının önüne geçebilir: Bazı sporcular kazandıktan sonra motivasyon mücadelesi verebilir ve kendi performanslarını engelleyerek önceki seviyelerine geri dönmek için mücadele edebilir. Diğerleri, başarının getirdiği baskıyı hissedebilir ve yaptıkları şey konusunda takıntılı hale gelebilir. Potansiyel olarak tükenmişliğe veya yaralanmaya yol açabilir - veya gelecekteki başarı için gerçek veya hayali beklentilerin altında kalabilir. Sonuç olarak sporda yapılması en zor şeylerden biri başarıyı sürdürmektir.
Kazanmaya şüphesiz çok değer verilir, ancak bilgili koçlar, kazanmanın sporcular eğleniyorsa, becerilerini geliştiriyorsa ve maksimum çaba gösteriyorsa kendi kendine halledeceğini bilirler.
Başarı Baskısına Dair;
Aslına baktığımızda, gençlik sporlarında sadece kazanmanın dışında başarıya katkıda bulunan çok şey var. Başarı sadece oyunun sonunda puan tablosundaki puan sayısıyla ilgili değildir. Antrenörlerin ve ebeveynlerin umursadığı tek şey kazanmak olduğunda, oyuncular üzerindeki baskı çok fazla olur. Gençlik sporlarının aşırı rekabetçi ortamı fazlası ile yoğunken, en iyi olmanın ek baskısı ile de oyundaki tüm eğlenceyi ortadan kaldırır. Artık eğlenceli olmadığı için de sporu bırakabilir genç sporcular.Toplumda gençlik sporlarının benimsenmesi bu sporları bir araya getirmeye yardımcı olabilirken, sürekli başarı baskısı sporcular için daha yüksek stres seviyelerine yol açar.
Ohio Üniversitesi'nden bir araştırma Futbolcuların %20'sinin bir mağlubiyetten sonra yüksek stres seviyeleri yaşadığını buldu. Kimse kaybetmekten hoşlanmasa da, kazanamamak hayatın diğer yönlerini etkilememeli. Gençlik sporları söz konusu olduğunda, sahadaki kaygılar sınıfa sızabilir ve çocuklar her şeyi bir yap ya da öl yarışması gibi görmeye başlar. Ebeveynler kazanmayı eğlence ve gelişimin önüne koyduğunda, kaybetmek çocuğun özgüvenine ve öz değerine zarar verebilir.
Genç sporcular üzerinde çok fazla baskı yapmanın zararlı olmasının belki de en önemli nedeni sakatlanma riskidir. Yalnızca kazanmaya odaklanan çocukların bir sakatlık yaşama olasılığı daha yüksektir, bu nedenle daha fazla ve hatta kalıcı hasar riski vardır.
Her oyun bir kazanan ve bir kaybeden üretir. Altyapı sporları, başarıyı ve mağlubiyeti sonundaki skorla tanımlamamalıdır. Genç sporcuları rekabetçi riskler almaya teşvik etmek, bunu güvenli bir şekilde yaptıkları sürece iyidir. Örneğin, Çocuğunuz bir sonraki Michael Jordan veya Tom Brady değil - ya da öylelerse, bunu kendileri keşfedecekler.
Ancak, bir sonraki Jordan veya Brady ile ya da onlara karşı oynuyor olabilirler ve ebeveynleri sadece puan tablosunu önemsiyorsa, en iyi yetenekler tarafından yenilmeyi takdir edemezler. Çocuklarınıza takımdaki rollerinin en az skorer oyuncu veya oyun kurucu kadar önemli olduğunu öğretin. Olumlu pekiştirme, özellikle bir yenilgiden sonra bir çocuk için yapabileceğiniz en önemli şeydir.
Öneriler;
Dostça rekabeti teşvik etmekle ruh sağlığını beslemek arasında bir denge kurmak gerekiyor. Çocuğunuz, takım arkadaşları ve sahadaki diğer herkes için bir rol model olduğunuzdan emin olun. Rakip koçlara ve oyunculara sahip olduğunuz saygının aynısını gösterin. Pek çok genç için profesyonel sporcular, başarıya örnek olan rol modellerdir. Profesyonel atletlere ham yetenekleri ve harika oyun kuruculukları için hayran olmak kolaydır. Ancak her profesyonel sporcu, günlük seçimlerin başarıya yön verdiğini bilir.
Her spor süper starının arkasında insanlardan oluşan bir ekip vardır. Daha genç yaşlarda, ebeveynler gelecek vaat eden sporcuların büyümesini desteklemek için genellikle fedakârlıklar yapar. Antrenörler, arkadaşlar ve takım arkadaşları öğretmenler.. Kısacası ekip çalışması önemlidir ve profesyonel sporcular bu gerçeği bilir.
Ayrıca birçok başarılı sporcu tek bir spor dalında uzmanlaşmamıştır. Çoklu spor oyunu, çok yönlü atletizmi ve beceri geliştirmeyi destekler. Ve elit atletler, hem antrenmanda hem de beslenmede dengenin değerini bilirler.
Sonuç olarak, spor yapmak tüm sporcular için faydalıdır büyük başarılara ulaşamasalar bile. Profesyonel sporcular, kendi çocuklarına her uygulama ve oyunda ders almayı öğretir. Ve iş ahlakını ve sporun zevkini vurgularlar. Böylece ileriki yaşamlarında sporlarından öğrendikleri temel değerler ve beceriler, etkili bir iş kariyerine dönüşebilir.
Sporla kalın..
0 Yorum