EĞİTİMDE SPOR
222

George Sheehan'ın bir zamanlar dediği gibi, “Spor, eğitimin temel bir unsurudur”. Spor ve eğitim birbiriyle ilişkili kavramlardır. Okuldaki konuların birçoğu öncelikle sınıfta öğretilirken, spor eğitimi öğrencilere sınıfın duvarlarının dışına çıkma, aktif olma ve yaşam boyu becerilerini geliştirme konusunda keşfetme fırsatı sunar. Eğitimde spor, müfredatın ayrılmaz bir parçasıdır. Spor eğitimi müfredatına sahip olmanın faydaları çok geniştir ve fiziksel kazanımların çok ötesine uzanır. Bazı açılardan bu konu, kişinin okulda öğrendiği tüm disiplinlerin bir gösterimidir.Öğrencinin, kişiliğini şekillendirmeye yardımcı olur ve bütünsel gelişimine katkıda bulunur. Spor, özellikle genç yaşta iyileştirici ve güçlendiricidir. Sadece zindelik için iyi değil; sosyal becerileri geliştirmek için de iyidir. Genç yaşta olabildiğince çok sporla tanışmak, öğrencilerin oyun alanının çok ötesine geçen sosyal beceriler kazanmalarına yardımcı olur; hayatlarının geri kalanında onlara büyük ölçüde hizmet edecek becerilerdir bunlar. Tutku ve cesareti ateşlemekten çok, işbirliği yapma, kurallara uyma, kararları kabul etme ve kötü davranışlar nedeniyle cezalandırılabileceklerini anlama ve başkalarının fikirlerini dinleme gibi bir dizi beceri geliştirmeye yardımcı olur.

Anayasamızın 59. Maddesine göre” Devlet, her yaştaki Türk vatandaşlarının beden ve ruh sağlığını geliştirecek tedbirleri alır, sporun kitlelere yayılmasını teşvik eder.” Hükmü yer alır. Sporu, toplumumuzun vazgeçilmez tutkusu ve yaşam biçimi haline getirebilmek için öncelikle çocuklarımız ve gençlerimizi;  Spor yapmaya teşvik etmek, sporu sevdirmek, sigara, içki ve kumar gibi zararlı alışkanlıklardan uzak tutmak,  Milletini seven hoşgörülü, sosyal ve üretken insanlar olarak yetişmeleri için bilimsel spor anlayışına uygun ortam ve imkânları sağlamak üzere temel politikaları belirlemek gerekmektedir. Anayasamızda belirtildiği gibi tüm vatandaşlarımıza;  Düzenli spor yapma alışkanlığının kazandırılması, sporda yetenekli çocuk ve gençleri ortaya çıkararak, bunların olimpik bir anlayışla üst düzeyde elit sporcular olarak yetiştirilmeleridir.

Ülkemizde, Olimpiyat Oyunlarının düzenlenmesinden sorumlu TMOK yani Milli Olimpiyat Komitesi 'Spor Kültürü ve Olimpik Eğitim Programı (Oli)' genç nesillere spor kültürünü erken yaşta kazandırmayı amaçlayan çeşitli faaliyetlerde bulunur. Türkiye'deki ilköğretim öğrencileri arasında sportif değerleri ve olimpiyat ruhunu İlköğretim 4. ve 5. sınıf (9-11 yaş) öğrencilerini fiziksel aktivitelere teşvik etmek, onları kötü alışkanlıklardan uzaklaştırmak, fiziksel, zihinsel ve sosyal yönden sağlıklı gelişimlerine katkıda bulunmak amacını hedeflemektedir. Oli Projesi, akademisyenler, çocuk psikologları ve TOK Spor Kültürü ve Olimpik Eğitim Komisyonu üyelerinin titiz çalışmaları sonucunda 45 dakikalık etkileşimli görsel-işitsel sunumlar aracılığıyla çoklu etkinlik etkileşimli eğitim programının uygulanmasıdır. Programın çekiciliğine ve dinamizmine katkıda bulunan çok sevilen profesyonel sunucu ve bu programa özel oluşturulan maskot Oli, sunumlar sırasında çocuklarla etkileşime sağlar. Sunumlarda sporun faydaları, Olimpiyat Oyunları ve felsefesi, Olimpik dostluk değerleri, saygı ve mükemmellik, Olimpizm ilkeleri, Fair Play, sağlıklı beslenme ve çevre konuları yer alır.

Ülkemizdeki okullarda Spor Eğitimi, öğretim kurumlarında beden eğitimi ve spor etkinliklerinin temel amacı; Her kademedeki öğrencilere yaşam boyu spor yapma alışkanlıklarını kazandırmak,  sporda yetenekli çocuk ve gençleri ortaya çıkarmak olmalıdır. Her geçen gün karşılaşılan yenilikler, toplum yapısını ve yaşam koşullarını aynı hızla değiştirmektedir. Çağdaş anlayışa uygun olarak eğitimdeki amacın gerçekleşmesi;  Bireyin zihinsel eğitimi yanında fiziksel eğitimi ile olasıdır.  Bu açıdan, okul öncesinden itibaren özellikle okullarda fiziksel eğitim, yani bedenin sporla eğitimi genel eğitimin bir parçası olarak kabul edilmektedir.

Okulda spor eğitiminin tamamen rekabete dayalı bir şekilde olması gerekmez. Yenilgileri onurlu bir şekilde karşılamayı ve zaferlerinden böbürlenmemeyi öğrenirler. Ayrıca fazla enerjilerini yapıcı bir şekilde kullanmalarına ve formda kalmalarına yardımcı olur. Bu nedenle genç yaşta iyi alışkanlıklar aşılamak çok daha önemlidir.

Avrupa’daki Okullarda Beden Eğitimi ve Spor

Okulda beden eğitimi öğrencilerin zindeliğine ve sağlına katkıda bulunmanın yanı sıra, yaşam boyu olumlu etkileri olacak bu fiziksel etkinlikleri daha iyi bir şekilde anlamalarına ve gerçekleştirmelerine yardımcı olur. Buna ek olarak, okulda beden eğitimi, takım çalışması, fair play gibi transfer edilebilen bilgi ve becerilerin oluşturulmasına, saygının geliştirilmesine, bedensel ve sosyal farkındalığın artmasına ve oyunun kuralları anlayışının geliştirilmesine yardımcı olur. Bu bilgi ve beceriler diğer derslerde ve gerçek yaşamdaki durumlarda da kullanılabilmektedir. Sayısız faydalarından ötürü, fiziksel etkinliklerin desteklenmesi Avrupa çapında büyük dikkat çekmiştir. 2009’daki AB Lizbon Antlaşmasıyla, AB, sporda Avrupa boyutunun geliştirilmesi ve Avrupa spor mevzularının desteklenmesi hususlarında harekete geçmek için yasal bir zemin kazanmıştır. Bu gelişmelerin ışığında, Avrupa’da beden eğitiminin durumunun daha iyi anlaşılması adına Avrupa’daki Okullarda Beden Eğitimi ve Spor adlı belge Eurydice Ağı tarafından ortaya konulmuştur. Rapor 30 Avrupa ülkesindeki okullarda beden eğitimi ve spor etkinliklerinin halihazırdaki durumunu yansıtmayı amaçlamaktadır. Rapor ayrıca Avrupa Komisyonunun Avrupa’daki okullarda beden eğitimine dair ana mevzuları ve artıları saptamak amacıyla attığı ilk adım olarak görülebilir.

Beden Eğitimi Bütün Ulusal Öğretim Programlarında hem ilköğretim hem ortaöğretim kademelerinde zorunludur. İrlanda, Kıbrıs ve Finlandiya’da sağlıklı bir yaşam tarzının altını çizmiş, sağlık eğitimi zorunlu bir ders olarak kabul edilmiştir. Böyle bir durumda örnek vermek gerekirse sosyal ve doğa bilimlerinin hususları beden eğitimine konu olmuştur. Çek Cumhuriyeti, Almanya ve Norveç’te yayalar ve bisiklet sürücüleri için trafik kuralları beden eğitimi programının da parçasıdır. Ayrıca Yunanistan ve Polonya genç bireyleri Olimpiyat değerleri ve sembolleriyle aşina kılmanın önemini belirtirler. İskandinav ülkeleri, beden eğitimi derslerinde öğrencilerin nasıl harita kullanacakları ve doğal ortama uyum sağlamalarına yardımcı olacak diğer yolları öğrendiklerini belirtmektedir.

Eğitimde Sporun Önemi

Sağlığın İyileştirilmesi için teşvik edicidir.

Araştırmalara göre günde 45 dakika fiziksel aktivite yapan çocuklar, yazma, aritmetik ve genel yeterlilikte daha iyi performans göstermiş. Benzer çalışmalar, gelişmiş dil becerileri ile bir bağlantı önermiştir. Böylece fiziksel aktivite, hareketsiz bir yaşam tarzıyla ilişkili sağlık risklerini de iyileştirir. Sağlıklı, aktif çocuklar daha iyi öğrenirler.

Disiplin

Hayatta başarılı olmak için disiplinli ve ısrarcı olmalısınız. Spor, sıkı çalışmanın işe yaradığını göstermenin harika bir yoludur. Spor faaliyetleri hayatın her alanında faydalı olabilecek disiplini öğretir. Spor yoluyla öğrenciler taktiksel, zihinsel ve fiziksel eğitimi öğrenirler. Öğrenciler daha iyi odaklanabilir ve daha net bir vizyona sahip olabilir. 

Liderlik yeteneği

Öğrencilere olgunlaştıkça lider olma fırsatı verilir. Bu, kendilerine güvenmelerine  ve bilinçli kararlar verebilmelerine yardımcı olur. Spor, fiziksel ve zihinsel sağlığınız için iyidir. Ayrıca liderlik becerilerini geliştirmeye ve onları hedef belirleme ve karakter oluşturma becerisiyle donatmaya yardımcı olurlar. Spora katılmak, daha yüksek benlik saygısına ve daha iyi sosyal etkileşime yol açabilir. Aynı zamanda öğrencilerin hayata olumlu bakmalarına yardımcı olur.

Spor sayesinde çocuklar etik, sorumluluk, güven ve ahlak hakkında bilgi edinirler. Bir insan, sportmenlik ruhuna sahipse, hayatın tüm iniş çıkışlarıyla daha incelikle başa çıkabilir. Olumlu değerlere ve olumlu bir bakış açısına sahip olacaklar, bu da onların sosyal hastalıklara yenik düşme olasılıklarını azaltacaktır. Araştırmalar, sporla uğraşan öğrencilerin notlarının daha yüksek olduğunu ve özgüvenlerinin daha yüksek olduğunu gösteriyor.

Verimli Zaman Yönetimi

Oyun alanının içinde veya dışında, çocuklar spora katıldıktan sonra etkili zaman yönetimi becerilerini öğrenirler. Zaman yönetimi, öğrenilmesi gereken önemli bir beceridir ve bu nedenle spor, bu beceride ustalaşmanın harika bir yoludur. 

Sporla kalın..

 

br

0 Yorum

Henüz Yorum Yapılmamıştır.! İlk Yorum Yapan Siz Olun

Yorum Gönder

Lütfen tüm alanları doldurunuz!

narin

Puan Durumu

Takım OM G M P
1 FB  Fenerbahçe 5 4 0 13
2 GS  Galatasaray 4 4 0 12
3 İBFK  Başakşehir 4 3 0 10
4 BJK  Beşiktaş 4 3 0 10
5 EYP  Eyüpspor 5 2 0 9

Reklam

s

Bolu Nöbetçi Eczaneler

boluspor 2
boluspor 4

E-Bülten Aboneliği